Monday, March 28, 2011

Tips Membeli Blackberry


Memandangkan Blackberry tengah hot jadi banyaklah penipuan dilakukan untuk mandapat keuntungan. Aku sebagai pengguna BB rasa bertanggungjawab untuk kongsi tips bersama anda semua supaya tidak ditipu. Kurang pengetahuan tentang Blackberry bagi mereka yang baru pertama kali nak beli Blackberry adalah golongan yang paling banyak ditipu oleh cina-cina sungai wang.

1. Jangan beli Blackberry AP set.
Penjual-penjual Blackberry ni dengan mulut manis selalunya akan cadangkan kita membeli Blackberry AP set. Mereka akan yakinkan kita dengan membandingkan antara AP set dan Brightstar tiada beza kecuali warranty sahaja lain sambil cuba meyakinkan lagi dengan mengatakan Blackberry AP set ini adalah Blackberry baru dan harga AP set lebih murah dari Blackberry Brightstar dalam RM50-200. PERHATIAN kepada anda semua jangan sesekali terpedaya dengan cakap-cakap penjual, AP set yang kebanyakkan di Malaysia ni sebenarnya adalah set Recon. Apa itu recon? Recon adalah barang terpakai yang diperbaharui semula. Kalau ikutkan AP set ni memang seperti yang dikatakan penjual iaitu warranty saja beza dari Brightstar tapi  bila set recon pun mereka kata itu adalah AP set ini dah jadi satu penipuan. Untuk pengetahuan anda semua Blackberry Recon yang sekarang ni mereka kata AP set sebenarnya adalah Blackberry terpakai dari luar negara atau dalam negara dan digantikan dengan cover baru sebelum dijual semula dengan kotak, nombor siri yang sama ditampal pada kotak dan lengkap segala aksesori pada harga baru. Mungkin anda akan rasa untung kerana dapat berjimat dalam RM50-200 jika membeli AP set tapi sebenarnya anda dah ditipu.

2. Blackberry AP set menggunakan barangan tiruan.
Jika anda membeli Blackberry AP set segalanya adalah barangan tiruan seperti cover tiruan, qwerty keypad tiruan, trackpad tiruan, charger tiruan, bateri tiruan, earphone tiruan dan telefon pula sudah digunakan mungkin ada beberapa kerosakan sama ada sudah dibaiki dengan komponen tiruan atau tidak dibaiki langsung. Segala barang-barang ini cepat rosak dan tak sama kualiti seperti yang original. Jika dikira setiap barangan tiruan ini anda hendak gantikan dengan membeli barangan original secara berasingan sudah pasti boleh mencecah ribuan ringgit. (Jika anda dapat "AP set yang sebenar" tak mengapa kerana ianya original beza cuma warranty)
Perbezaan wayar dan print pada charger tiruan AP set (kiri) dan original Brightstar (kanan)


3. Brightstar Pilihan Yang Tepat
Brighstar adalah pengedar sah Blackberry di Malaysia. Segala aksesori adalah original dan telefon belum digunakan lagi bermakna anda adalah pemilik yang pertama. Walaupun harga mahal sedikit tetapi terjamin 100% baru dan original. Selain itu anda boleh membeli BlackBerry daripada Celcom atau Digi.

4. Jangan Bayar Dahulu
Semasa hendak membeli penjual selalunya meminta bayaran dahulu sebelum mereka mengambil telefon di tempat lain jadi aku nasihatkan selagi telefon tiada depan mata jangan bayar walaupun sesen kerana anda tidak dapat nak periksa untuk pastikan apakah keadaan telefon itu. Sudah bayar jangan harap nak dapat duit balik, yang anda akan dapat cuma alasan bodoh dari mereka saja.

5. Periksa Buyer's Remorse Untuk Pastikan Itu Blackberry Baru Yang Belum Di Gunakan Lagi
Cara-cara untuk periksa bagi OS5 pergi ke Option > Status
Cara untuk periksa bagi OS6 dan OS7 pergi ke Option > Device> Device & Status Information.
Dekat sini memang tak ada tunjuk data usage dan voice usage jadi sila taip BUYR dan segalanya akan terpamir. Tekan satu-satu B U Y R tak perlu tekan serentak huruf-huruf tu.
Update: Masuk sini untuk tengok Cara Periksa BUYR
Paparan untuk OS5 telefon masih belum digunakan lagi data usage dan voice usage masih kosong

Data Usage dan Voice Usage yang sudah digunakan bermakna itu bukan telefon baru

Paparan untuk OS6 

Ok itu saja tips-tips yang paling penting sekali untuk anda semua. Sebenarnya banyak lagi perbezaan yang boleh aku tunjuk antara AP dan Brightstar tapi aku tak larat nak buat tu semua. Ingat pesan aku kalau nak selamat jangan la beli AP set. Aku sekadar berkongsi apa yang aku tahu untuk sama-sama tidak ditipu. Nak beli barang ribu-ribu kenalah hati-hati, duit bukan senang nak cari. Jika anda baru membeli dan berasa tertipu anda bolehlah membuat laporan kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan untuk menuntut ganti rugi jika boleh.


p/s: tak semua penjual penipu sebab aku dah pusing satu sungai wang dengan low yatt sebelum buat entri ni saja nak buat research, pada tinjauan aku rata-rata penjual mempertahankan AP set telefon baru yang belum digunakan lagi tapi bila check BUYR terbukti itu telefon recon dan ada yang berterus terang memberitahu bahawa AP set adalah telefon terpakai yang telah diperbaharui semula (recon). AP set telefon lain boleh percaya tapi Blackberry ni banyak tipu sikit so berhati-hati sebelum terkena.

231 comments:

«Oldest   ‹Older   1 – 200 of 231   Newer›   Newest»
Aleen Aiden said...

wush!sumenye tiruan!alin kadang2 xpaham jugak ape menda la beza Ap ngn ori neh.aish.

Asyraf said...

Ini untuk blackberry dengan iphone sahaja sebab tu la iphone dengan blackberry susah nak dapat secondhand sebab dorang jual balik sebagai telefon baru guna barang2 tiruan..fon2 lain punya AP tak pasti la macam ni jugak atau tak..

ian salleh said...

268F609E =)

Unknown said...

terbaek bro...nak playbook baru boleh layari web gua http://musegadget.blogspot.com

Unknown said...

errr ?? klo beli by celcom or maxis lak . . leh caye ta ??

Asyraf said...

celcom, maxis, digi takde masalah..boleh percaya..

aRaN said...

nice

SamsulAhmad.com said...

tp maybe utk BB yg old skool kot, maksud aku mcm bold yg 1st, curve, pearl or yg dah kuar 2 3 taun lepas... kalau yg baru cth cam BB Torch & BB Bold 3, mgkin AP set dpt yg baru cuma warranty kedai jer, bkn dr Brightstar. Sebab 2 bulan lepas aku bru beli BB Torch & Bold 3, & perbezaan AP set dgn Brightstar hanya RM100, & brg AP set xde beza dgn yg original. Tapi aku beli yg ori la.. hehe... pendapat aku saje la.. :)

Asyraf said...

SamsulAhmad.com: yg tu memang betul yg old skool sebab dah tak keluar so macam mana boleh ada yang baru..torch dengan bold 3 nk dekat 1 tahun keluar, org pakai 2-3 bulan pun dah boleh jual balik..dah nama pn AP set tetap barang2 macam tu jugak tak boleh lari punya..barang china bro copy memang sebijik la..nak menipu barang ribu2 mesti tiru elok2 so sekali pandang memang takde beza dengan original, dah sebulan pegang baru ko dapat nampak beza dia..kalo ko tak percaya beli la lagi satu torch atau bold 3 AP set punya pastu compare kn dengan ko punya yg ori tu..

e~car182 said...

nak tips lg!!;p tengs sgt bgtaw,,pt0t la susah gler nak jmpe 2nd hand BB!! mmg dah nak g beli yg AP pnyer dah sbb dia ckp sama je dgn ori,,warranty je len,,

Asyraf said...

sama2..nk lagi tips ea? tips dia jangan beli AP set je..ok ade lagi tips tapi untuk bold 2 je, bb lain tak pasti la, tengok dekat cover belakang kalo bold 2 kulit kan, so yg AP punya kulit tu just tampal je dan original pulak kulit tu akan dilipat ke dalam..blackberry 2nd hand takkan jumpa punya kat kedai kecuali dalam mudah.com je beli terus dari owner..tak pelik ke fon yg ramai orang pakai tapi 2nd hand susah nak jumpa..

Anonymous said...

beza blackberry brightstar dgn blackberry made in hungary and mexico plak ape erk???

Asyraf said...

ok brightstar cuma pengedar sah bb so jika ada kerosakan warranty semua atas brightstar la jadi ianya lebih terjamin..
made in hungary or maxico plak adalah tempat fon tu di buat..sama je takde beza pun..

Anonymous said...

~kiranya blackberry torch yg made in mexico ni set AP jugak ke??
atau macam mane?
kualitinya same jugak la ngan brightstar??

AzRi said...

bro.. aku google tips blackberry n jumpa blog ko.. thanx 4 da info.. terbaik.. sebab aku bakal pengguna blackberry seumur hidup aku.. haha kira first time la nak beli.. dan aku nak tanya 2 soalan kalau boleh..

1) kat kedai mana yang terbaik untuk beli blackberry .. kalo kasi alamat lagi cun..

2) blackberry dacota bila masuk malaysia..

thanx again dude..

Anonymous said...

tpi ap set ok ke aper ? yng tiruan kaw2 hnset china too. ap too hnya berdsrkn lain kilang je kn ? lagi satu ap and ori set sme jer, x da yng beza pn. ak da check da. ap too bkn tiruan, cuma kilang lain jer. kecuali china punya. kn ? :)

Asyraf said...

Anonymous: made in maxico atau mana2 itu takde masalah asalkan ianya bukan ap..kualiti ap dengan brighstar tak sama..

AzRi: wlcm bro..kedai mana yang bagus tu aku tak pasti la tapi kalo boleh cari kedai yang dia memang jual blackberry sahaja,, kat fahrenheit 88 kuala lumpur ade 2 kedai kalo tak silap..bb dacota tak tau la bro bila masuk malaysia..

Anonymous: AP set tu memang BUKAN tiruan..itu telefon yang sebenar TETAPI "isi je ori kulit tiruan" kerana kebanyakkan BARANG dari ap set seperti CHARGER, EARPHONE, TRACK PAD, BATERI, HOUSING adalah tiruan..kenapa AP set guna barang2 tiruan sebab AP set adalah telefon tarpakai..telefon terpakai ada tak yang nampak macam baru?? ada tak orang nak percaya itu telefon baru kalau housing semua bercalar?? tak ada kan so apa yang boleh menampakkan telefon tu kelihatan baru semula adalah dengan menggantikan segala barang yang berkenaan supaya boleh di jual semula sebagai telefon baru..ok kenapa bold 1 masih ada yang baru di jual di kedai sedangkan keluaran bold 1 dah lama dihentikan dan kenapa bold 1 baru tu cuma ada AP set saja?? kenapa brightstar yang pengedar sah blackberry tak ada jual bold 1 sekarang?? kalo anda tetap rasa AP set tu takde beza dengan brightstar sila lah cek BUYR..itu dah cukup untuk menunjukkan status sebenar fon tersebut..telefon terpakai tau2 jela tah masuk air atau ada apa2 masalah ke apa anda tak tau jadi tanggung la segala kerugiannya nanti..china set memang 100% tiruan, bentuk je sama..

Anonymous said...

okey, kalau org tu jual bb kat mudah.com.my ,boleh percaya ker? dia dah siap gambar smart pic bb tu,dia cakap bb ni 100% original, new set, boleh percaya ker?saya bagi link dia awak boleh cek k?http://www.mudah.my/li?ca=14_s&id=35784&o=2 , saya nak beli bb kat sini, tapi saya takut ianya satu penipuan. tolong saya k!

Asyraf said...

ok link yg awak bagi tu ada yang sah2 tu AP set..contoh yg ni dah terang2 ada tulis at&t dekat bawah housing dia sebab at&t ni dari luar negara, tu mungkin housing asal fon tu sebelum ditukar dengan housing baru yang bertampal sana sini untuk yakin kan orang konon tu fon baru..
http://www.mudah.my/Blackberry+Torch+9800+New+Set-9735887.htm

yang lain macam Bold 9000 tu AP jugak sebab model bold 9000 ni dah dihentikan pengeluaran dia jadi macam mana boleh ada new set..kalau beli telefon tu ibarat beli telefon terpakai jela cuma nampak macam telefon baru..fon lain tak dapat di pastikan..apa pun yang paling penting sekali cek BUYR saja untuk pastikan telefon tu benar2 baru..ramai yang masih tak tahu cara nak cek BUYR nanti saya akan buat video untuk tunjukkan contohnya..

Anonymous said...

adekah beli bb bold3 dari senheng y berharga rm1799 itu pon ap set? sila bantu saya please...saya sangat tatau pasal ap ke ori... -aen-

Asyraf said...

senheng yg jual barang elektrik tu ke? Itu saya tak pasti la tapi selalunya mereka akan jual yg betul2 baru bukan AP tapi agak mahal la kat senheng tu..kalo beli kat kedai fon pun mintak je kat dorg nk Bold 3 Brightstar punya dalam rm16xx pun dah boleh dapat sekarang..

Anonymous said...

bro apew yg ko ckp ni mmg btui.
mmbr aku keje kdai tepon, dia ckp mmg ap tu second hand tp mereka juai sbg tepon br.

Asyraf said...

jadi memang terbuktilah AP tu fon 2nd hand kn..thanks for da info..

Anonymous said...

Aku ingt nak beli blackberry 8900. bajet rendah je bro.. ada dalam mudah.com rm500.. mcm ap set yang ko cakap. tapi still murah aku tgk. boleh online facebook jugak ke hp ni? mean boleh post "check in at Midvalley with aini and 7 others friends"? haha. aku rasa ok kot kalau murah cam tu..

Anonymous said...

assalammualaikum asyraf,
abg nak tanyalah, baru-baru nie abg ada beli blackberry bold 3 9780dengan pakej Maxis, bila sampai rumah buka kotak tengok aksesori plastik ada tulis made in China. cuba buat langkah-langkat kat atas tu utk OS6.. tapi paparan utk data usage dan voise usage tak de.. tolong explain sbb baru guna BB dgn pakej Maxis..keliru takan Maxis nak tipulak... ahh binggung betul... tlg asyraf.. TQ

Asyraf said...

anonymous 1: tak kisah berapa murah pun fon tu sama ada AP atau Brightstar fon tu tetap boleh online facebook boleh post "check in at Midvalley with aini and 7 others friends" selagi tu bukan china set..kalo rasa harga tu berbaloi beli dengan kondisi telefon tu yg memuaskan ok la..terpulang kepada bajet, kalo melebihi kemampuan pn payah jgk..

Asyraf said...

anonymous 2: wslm..abg jgn risau kalau abg beli dengan maxis fon tu adalah fon baru..maxis tak tipu punya..aksesori memang di buat di china utk jimatkan kos tp barang tu adalah barang original dan berkualiti..paparan data usage tu tak ada selagi abg tak tekan BUYR..tekan satu-satu B U Y R lepas tu data usage akan terpamir dekat bawah sekali..

fyra said...

https://www.facebook.com/note.php?note_id=209448612427783

how abou this ? dia cakap "Semua set adalah ORIGINAL AP sama seperti original Brightstar"

so mcm mane yea ? same ke ngn AP yg biase tu ?

Asyraf said...

original ap tak penah dengar plak...
sama atau tak entah la..kalo ikut pada harga sama je dgn ap biasa tp tak slh kalo beli ap set jika bajet takat tu je..ada rezeki lebih nanti beli yang baru.. :)

Anonymous said...

Hello thanks for the brilliant information :)..kadang-kadang kan penjual-penjual BlackBerry yang jual secara online belum tentu jual barangan dari Brighstar..they might say the bb from brighstar tapi tup-tup bila dah order and dah sampai semua set AP..So camna beli bb lebih baik beli secara on9 atau beli dekat kedai erkk..Assalamualaiakum

Anonymous said...

As salam. boleh ke kalau nak beli BB Torch kat maxis center without their plan?? antara celcom and maxis, which is better? minta pendapat :)

Asyraf said...

anonymous: ye betul tu..lebih baik beli secara terus dari kedai lebih senang..

Hanis Kamil: beli BB Torch kat maxis center tanpa plan tak pasti la tapi kalo celcom rasanya boleh..kalo pendapat saya celcom lebih bagus..

Anonymous said...

mcm mne pulak dengan ade warrnty dari OXDA..kalu cop sirim sume ade.sy nak thu itu ori ke x??tp dye ckap ori...

Ayep Putra said...

saya ingat baru nak beli bB torch..saye ade kenalan dari kolej yg sama...die jual torch rm1210...die ckp AP gan BRIGHTstar beza cuma warranty...yang lain cd,manual,pouch sume dapat..tapi saya belum pergi tgk lagi sebab msih ragu2...bila pendapat kwan2 ckap bila nak amik check imei num kat hp dgn kotak..kalau sama bermakna HP tu memang betul baru dan bukan recon...saye nk mintak pendapat awk la bro..kepala da pening nie..nak pkai sebelom raya nie :D

Anonymous said...

siapa ada bb torch yg murah? nak beli. urgent!

Anonymous said...

ok,thnx..
cuma tertarik dgn salah satu komen..
katanya ttg logo at&t kt stiap bwh fon bb yg ada..klu ade logo tu sah2 tak ori or mcm mne..sbb tgh rancang nk bli bb torch scara on9, tp ble bace blog nie, trus terhenti niat tu..

Anonymous said...

salam...saye baru nk beli BB...cdgnye nk beli Bold 3...kalo kite beli ngn maxis n baya installmnet BB sekali ngn line bley eh?

Asyraf said...

anonymous 1: saya tak tahu apa2 tentang OXDA.. :)

Ayep Putra: bro imei num kat hp dgn kotak tetap sama walaupun recon..semua tu boleh buat punya..kalo AP yg saya tahu segala imei, bbm pin, no siri print dekat atas sticker plastik yg ditampal dekat kotak..kalo Brighstar print atas sticker kertas..kalo bajet bro dlm rm1200 ok la ambil recon tp harus ingat yg recon ni bukan telefon baru jd pasti ada sedikit masalah..kalo bajet banyak lebih baik beli brightstar..kalo nk pasti itu recon atau tak check je "buyr"

anonymous 2: cari kat mudah.com.my

anonymous 3: at&t ni sebenarnya ori tapi ada sesetengah recon kalo beli dekat silap tempat mengikut kata seorang penjual fon blackberry la..betul atau tak saya tak pasti..

anonymous 4: wslm..saya rasa beli dari brightstar lagi murah dari beli dekat maxis..link kat bawah tu blackberry maxis..
http://www.maxis.com.my/personal/blackberry/bbr_devices.asp

M[i]$Z[a]C[k] said...

saya guna BB curve.. cane nk check Ap ke brightstar?

Asyraf said...

lah dah beli tp xtau plak..cuba cek kat tempat bateri tu ade ke tak sticker brightstar ...

Anonymous said...

Assalamualaikum, ak ada baca artikel kat internet, mengatakan persamaan Ori set dgn AP set adalah masing2 ada cop sirim kat body bb, yeke?

Asyraf said...

wslm..ye dua-dua pun ada cop sirim..

Anonymous said...

[cont'd] tapi kalau yg recon set punya takde cop sirim,yeke? so kalau kita pg kedai phone, tgk takde cop sirim, jgn angkat la,kan?

Asyraf said...

yg recon pn ade jgk sticker sirim tapi recon tak ade sticker warna putih tulis no siri dan tempat fon tu dibuat..lg satu kalo beli set brightstar ada sticker brightstar..

Anonymous said...

(mamat)-bro nk tanye,info yg sy dpt plak mngtakan recon dgn ap set ni lain,recon bb 2nd yg dibarukn..ap set plak mmg original bb dr lua negara,mcm mane tu?contoh ap set mcm at&t atau t-mobile..at&t atau t-mobile mmg line telepon kt lua,same mcm maxis atau celcom..blh x bro jelaskn..tq

Asyraf said...

Kalo ikut kn ap tu mmg fon baru coz aku penah beli nokia ap set n fon tu mmg baru 100% brg2 original tp tu nokia tak kepada bb..nokia kita boleh jmpa 2nd kat kedai tp knp bb takde? bb pasaran dia tinggi sentiasa org nak jd fon 2nd smua dh recon, bila lambakkan bb recon ni dh ada so AP yg sebenar mcm ko kata tu dah tak menjadi pilihan penjual dh sbb bb recon lg sng dpt dr AP yg sebenar..penjual2 ni takkan kata tu fon recon, dorg akan kata tu AP walaupun yg sbnrnya fon tu mmg recon sbb kalo org tau tu fon recon pasti org tak nak beli lg pn kalo penjual tu kata fon yg dorg jual tu mmg betul2 AP dr luar negara pembeli akan percaya je sbb tak tau mcm mn nk periksa sama ada tu betul2 AP atau recon..T-mobile tu mmg ade yg betul2 AP baru tp mungkin 1 dalam 1000 dekat pasaran malaysia ni sbb lg banyak T-mobile recon yg ko akan jmpa..kalo nk kenal t-mobile yg sbnrnya ori dr luar negara ialah kotak dia lain bukan warna hitam, apa pn nk tau sama ada tu AP yg original atau recon kena la periksa BUYR..

martini said...

woiyooooooh. naseb baik sempat usha post2 pasal AP set ni. tp dh confirm dengan seller online pulak ni. adoyaiii

Asyraf said...

Cancel jela..kita ada hak sebagai pembeli untuk untuk buat pilihan..

Ashraf said...

Assalamualaikum..tumpang tnya tuan tanah..baru2 nie ada beli BB drpada kawan..dia jual BB original..tapi sticker brightstar xda laa..utk pngatahuan no imei 04..rasa musykil laa..tapi first saya check BUYR data dan call masih kosong..adakah BB saya punya original?

Asyraf said...

wslm..mungkin fon tu bukan dari brightstar tp sticker lain2 ade tak? kalo kat tempat bateri tu kosong takde apa2 sticker langsung kemungkinan housing tu dah pun ditukar..no imei 04 tu saya tak pasti la tapi macam pelik jugak kan..kalo cek BUYR semua masih kosong maknanya tu mmg fon baru sebab satahu saya masih belum ada cara untuk reset data/call usage untuk blackberry..

Ayep Putra said...

thanks bro..lagi 1 bro ape maksud blackberry yg ade tatto mcm at&t , vodafone n lain2?
lagi 1 bro blackberry memang kuat makan battery ke? ade tips x?

Anonymous said...

tolong2 aku nak beli 9900 brightar dan torch ap...kedai mana...tolong suggest

Encik Chao said...

assalamualaikum..
nak tanye, kat mane bleh beli@tukar housing bb 9700 yg btol2 original?
tlg email ye..

Asyraf said...

Ayep Putra: kalo mcm at&t n lain2 tu maknanya fon tu dari luar negara sbb tu semua line kat luar negara..bb kalo nak jimat bateri kurangkan kecerahan skrin dan guna 2G pastu kalo nak guna internet yang bukan dari wifi tukar balik ke 3G..

Asyraf said...

supplement body builder: tak pasti la bro..lagi pn harga lain2 setiap kedai..

Asyraf said...

Shahur a.k.a Chao: tak pasti, rasanya kat lowyat ade tapi kena cari betul2 la sbb kat sana banyak penipu..

Ayep Putra said...

kalo pakai at&t tu kire original jugak lah kan? oo..kirenye skrin xboleh terlalu cerah ke? xde ke bateri lain yg boleh tahan sampai 1 ari? kalo tahu bg tau la ye ..

Anonymous said...

bro, ap set ada sirim x?? anyway tq banyak2 dgn information yg berguna ni :)

Cik Yuyu said...

sy nak tnya..np bb y punya msg cm plek jek..dia list je semua..memang beli yang ap sebab xpakai lama..cm membe npnya ok je..ikt nama msg masuk tu...

Anonymous said...

hurmmm..japg nak g beli bb torch 9800 2nd kat sorang nih..ada tatto at&t dia ckp dah guna 10bulan dah...so dia tolak murah ja...ada resitlagi dulu dia beli 2k lebih..hurmmm macam mana nak check bb tu ok ke x lagi...dia nak tolak 999 ja...wuuu camna nih....

Asyraf said...

Ayep Putra: ha'ah skrin tak boleh cerah sgt..aku pakai bateri standard pastu buat cerah skrin 0 je pastu tambah software battery saver(boleh cari dekat app world) so boleh la tahan 1 hari utk guna internet, call, msj, mp3..ade je bateri yg boleh tahan lama, cari yang long lasting punya.

Anonymous: AP ade sirim jgk..

Si Pink: list macam mana?

Anonymous: mcm tak berbaloi je beli harga 999, kalo dia jual 850-900 ok lg..cuba tengok dekat mudah.my ade org nk jual 9800 Brightstar rm850 je pastu warranty dr brightstar ade lg 2 bulan..brightstar 2nd pn jual bawah 900 takkan la yg ade tatto nk jual dekat seribu, tak kira la dulu dia beli harga 2k pn dh mmg brg mcm ni jatuh harga tambah2 tu fon AP coz ade tatto lg takde harga..nk cek ok ke tak susah sikit la sbb fon ni selalunya kita akan dapat kesan apa2 masalah lepas 3-4 hari pakai..

Anonymous said...

hi nk tnya. so d only confirmation nk tau bb tu ori or x, jz tengok kat bateri die la eh.kalo ade sticker brightstar, ori. kalo xde sticker kt bateri tu, mmg x ori la ye? sure ke yg x ori mmg xkan ada sticker brightstar? mane tau sticker tu pon bole dibuat-buat :P

Anonymous said...

aku ade sorg mmbe ni.die kire supplier utk bb lah..tapi die jual set at&t ngn t mobile,,.katenye tu luar negara punye..then die ckp die x ambik set AP..die dah tunjuk satu kat aku,,kire dah ade org order la..torch 9800.tapi kotak hitam.*mcm buruk je kotaknye.HAHAHAHAHA..harga RM1500 blom nego..charger aku xperasan sgt..tp headset die pn made in china.,,xde logo pape.cm headset beli kat kedai bese..agak2 la kn..tu set AP ke bukan??

ape2 hal.please msg aku kat fb k?
aku perlu sgt info ni..
https://www.facebook.com/profile.php?id=100002404706461..ni fb aku..tq

Anonymous said...

bro, tanya sikit,
apa function buyr ?
dan macam mana nak check buyr tu ?

Asyraf said...

Anonymous: bukan tengok dekat bateri tapi tengok dekat tempat letak bateri tu..mereka takkan berani tampal sticker brightstar coz brightstar boleh ambil tindakan undang2 kalo kantoi..lagipun set brightstar ada bg kad warranty, jd kalo takde kad tu jangan la beli..

Anonymous 2: ok..

Anonymous 3: buyr tu untuk cek data usage dan call usage..data usage dgn call usage ni tak boleh padam so kalo minit dgn kb dh jalan maknanya fon tu dah guna..tekan Option pastu klik Device pastu klik Device & Status Information pastu taip buyr dan tengok dekat bawah sekali ada Buyer remorse..

awazangi said...

slm otai
br nk alih guna BB,
aku nk tnye..brightstar biasa bagi warranti kt BB ni brape lame..12 bulan ke?
klu Zitron ngan Avaxx utk Nokia,warranti cuma 12bulan.klu 18 bulan tu mmg bukanla.
mntak shre

Asyraf said...

salam..
bertambah lagi la pengguna bb..haha
warranty brightstar 18 bulan..
masuk link tu tengok kad warranty brightstar.

http://asyraf-7.blogspot.com/2011/08/isi-lengkap-blackberry-brightstar.html

nz said...

hehek..
mane leh tahan bro.ramai sgt main BBm skang ni.
cuma nk tnye pndapat.BB kt mesia mmg Brightstar satu je ke official distrb.

sayalakAkAkBoBoi said...

Assalamualaikum..alhamdulillah la lum beli bb lg.hikhik.google2 pasal bb kuar blog awk nie.sy ni mmg x suke membaca sgt,w'pun baca blog.tp bb punye psl baca la jgk...betulla membaca tu menambhkn ilmu pengetahuan.tau tp suke wt xtau..xde pape nk tnye sbb sumenye dh jelas..ikut hati nk suh awk je tolong belikan.sy just nk ucapkan jutaan lah terima kasihnye utk info2 awk bg kt blog awk nie.kalo x sblmni xtau pape.yg tau nk beli bb ori kt brightstar je.hehe :)

Asyraf said...

nz: yela kn sana sini smua bb..yup Brightstar je, selain tu mcm kat maxis digi celcom..

sayalakAkAkBoBoi: wslm..terima kasih kerana membaca..saya dulu pn mcm tu jugak masa first time nak beli BB untuk sedara google sana sini tapi kena tipu jugak pasal info tak berapa lengkap yg saya dapat, saya beli AP set padahal masa keluar rumah dah set dalam kepala takkan beli BB selain dari brightstar, last2 terpengaruh jugak dengan cakap cina penjual tu so beli la AP set..dah lama baru perasan AP set tu barang dia tak sama dengan brightstar..disebabkan dah kena tipu so kali ke dua beli mmg hati2 gila dan hasilnya dapat yang betul2 original..tula saya buat cerita pasal ni tak nak orang lain terkena..

Anonymous said...

salam asyraf..ak br igt nk beli jgk 9780 ni..baru je usha kt hset booth di subang jaya n penjual tu rekemen beli AP set..katanya kalo dduk dlm m'sia je n x kua dari m'sia baik pakai AP set je..rugi klo beli brightstar n katanya 90% user beli AP set..dia offer rm1200 utk AP set and rm1600 utk ORI brightstar set. Then kt plaza alam sentral plak ade satu penjual offer rm1000 utk AP set..pergh mmg tertarik nk beli tp nsib baek x terbeli lg msa tu..so skang boleh bg info or cadangan kt mna bole beli BB Bold 9780 ORI brightstar yg terbaek (termurah..best deal) kt area selangor nie..heh2. thanks
-dari Brader Hampir2

Anonymous said...

salam, macam mana nak check bb nye tempoh warranty kat online??
n nak tanye, bb nie kalo kita charge, die kuar bunyik CHARGING STARTED ke??

Asyraf said...

Anonymous 1: wslm..biasa la tu dorg tak abs2 rekemen AP set..sekali nk beli baik beli yang ori problem pn takde..area selangor tak pasti la sebab aku cuma beli fon dekat sungai wang n lowyat je sbb kat sana banyak kedai senang nak survey harga tapi penat sikit la kena tanya satu2 coz harga dorg lain2..masa bulan puasa aritu aku beli bold 9870 RM1360 Brightstar..

Anonymous 2: salam..saya tak tahu sbb tak penah cuba lagi.. :)
bunyi CHARGING STARTED tu sebab guna application, kalo biasa takde..ada download application Baterry Watch tak? kalo guna battery watch set kn la tak payah bagi dia jerit CHARGING STARTED tu kalo tak nak..

Anonymous said...

salam.. nak tanye lagi nie, kawan sy punye kawan ade nak tolak bb 9780, tapi die kate warranty card dye hilang, die kate bb tu ori set brighstar, sy pon pna belek2x fon dye n ade sticker kilat2x brighstar, n made in hungary.. n then ade la try tekan shift+Alt+H n kuar num IMEI dye yang tengah2x tu -04- cuma nak mintak tunjuk ajar bro skit betol ke ori brighstar fon tu?? dan lagi satu fon dye tggal lagi 13 bulan warranty, tapi warranty card hilang, kalo betol la tu fon ari, still leh pegi BB centre ke kalo xde warranty card bagi second owner??

Anonymous said...

bold 2 os6 atau os5?
kenapa takdedata usage dengan voice usage ?

Anonymous said...

bro , haritu aku ade usha blckberry , tp brightstar pnye , tp kotak made in china . tu china set ke ? aku tkthu nk bli ke tk . ape pndangan kau . help me broo . tq

budak2jee said...

Bagus ah kau bro blas suma komen org heheh. btw skang hrga bold 3 dkt lowyat brpa (average) n mmg konfirm xde sekehen lg tuk bold 3? sbb aku igt nk blik msia beli bold 3 sekehen je lols

Asyraf said...

Anonymous 1: salam..kalo ada sticker kilat2 tulis brightstar maknanya tu mmg brightstar la..imei 03,04,06 takde masalah..pasal warranty card tu tak pasti la mcm mn sbb aritu kawan saya nk hantar repair fon kat brightstar tapi dia tak bawa kad warranty so brightstar tak terima la..owner tak kisah yang ke berapa pun asalkan ada kad..kalo resit pembelian yang asal ada mungkin boleh kot mintak kad warranty baru..

Anonymous 2: bold 2 asalnya os5 tp banyak yang dah dikemaskini ke os6..data usage mmg tak tunjuk selagi tak tekan b u y r

Anonymous 3: barang bb mmg kebanyakannya made in china tp kalo kotak tulis made in china tak penah dengar pulak..cari kat tempat lain jela..

budak2jee: aku tolong apa yg mampu je..kalo bold 3 baru kat lowyatt skg dalam 1300-1500..2nd hand mana ada bro semua dah jd recon pastu jual balik kata AP set..kalo ada pn direct owner..

kedaikopi said...

salam bro..sy peminat expria...teruja dgn penjelasan bro pasal bb... kalu ada linkkan kat sy pasal xpria pula..maklumla xperia ni..memula kuar mahal gilos...lepastu drop defren rm300-500 yg ori pon sama apatah laie ap..thank bro

Asyraf said...

salam..ala sori bro sy tak tau apa2 pasal expria..

khairul said...

bro?
hehek
aku jual blackberry ap set and ori..
memank betul apa yg awak ckap..
tp bukan semua ap set tue recon okay..
actually ap sebenar, beza dea ngan ori just pada warranty.. quality 100% sama..

so kalo bb ori ada problm tinggal hntr je direct kat brighstar.. tp if ap set ada problm, hntr kat kedai jual ap set tue dulu kalo dorang xdapat settlekan baru bb tue dihntar kat brightstar..
:)

bukan semua ap set recon kat malaysia, tergentung ngan seller juga.. ada yg jujur ada yg x jujur..
^_^

Anonymous said...

mcm mana pula dgn blackberry storm 9520? msh ada pengeluaran lagi ka? atau dah d hentikan.. please help :)

Asyraf said...

khairul: ye AP yg sebenar memang sama dengan ori dan beza cuma warranty tapi masalahnya takde satu pun AP set Blackberry yang saya jumpa betul2 tak guna lagi itu yang buat saya susah nak percaya coz AP set yg saya jumpa semua recon..apa yang saya tulis kat sini cuma untuk bagi pembeli lebih berhati2..kalo penjual tu jujur mcm bro ok la tp kena dapat yg kaki kelentong tak ke naiya..satu AP set yg saya beli tu pertama kali la memang takde pengalaman langsung time tu, pakai tak sampai 4 bulan dah rosak tak boleh charge bateri pastu pergi kedai dia cakap punca software dah buat fon tu rosak dan dorg takkan ganti apa2..tengok inilah masalah kalo beli fon AP jaminan dorg tak tepat lepas tu bagi alasan bodoh, fikir la dah berapa banyak saya rugi..lagi satu bro Brightstar takkan ambik warranty fon AP mcm bro cakap tu..Brightstar cuma bagi jaminan untuk fon yang memang sah dari dia sahaja..kalo apa yang saya cakap ni salah mintak maaf la tapi saya dah pun terkena dan saya juga dah buat banyak research pasal ni.. :)

bella said...

beb..
betOl ke kalau bb tOrch yang casing merah Or putih tuh ap set? bab tadi pegi tanya kat smartphone center, dia kata bb tOrch keluar warna hitam je, lain dari tuh recon.. **aku da la minat merah tuh!

Asyraf said...

smartphone center mn yg kata mcm tu? apa yg pasti torch mmg keluar 3 color merah, putih, hitam..

saifulhero76 said...

sy baru bli bold 9700,bluetooth bole on tp tak bole nak trima atau send gambar ke,mp3 dll.Apa mslhnya.Sy bli yg AP set.
-Apa beza BB yg AP set ngan China set
camne nak bezakan.
-camne nak guna BBM
_kat kotak fon takde ape2 sticker pun.
-sy check kat tempat letak bateri ada cop sirim dan made in mexico.Apa status BB sy ni.AP ke atau tiruan.Tp internet,wifi dll bole guna.Harap dapt beri info.thanks bro

Asyraf said...

kalo beli 9700 fon tu pasti menggunakan os 5..os 5 ni bluetooth dia mmg susah sikit..mula2 nak bluetooth kena pair device dulu lepas dah complete baru boleh send n receive data..masa nak terima lagu, gambar dan sebagai dengannya kena masuk dekat folder yang betul contoh jika ingin menerima gambar dari telefon A anda kena masuk dekat album gambar lepas tu tekan button lambang blackberry dan cari receive file, dah tekan receive file baru telefon A boleh send gambar ke blackberry..agak rumit os 5, sy cadangkan anda update ke os 6..

bb betul dgn china jauh beza..

nak guna bbm kena aktifkan BIS dulu, lepas tu create id untuk app world untuk akses ke app world lepas tu baru boleh download software BBM..

cuba check BUYR, ada kemungkinan tu telefon recon..

kalo ada sirim dan sticker tulis made in mexico tu bb betul bukan china..

Saiful Bakhtiar said...

Salam Bro ,penerangan u memang membantu untuk pengguna BB yg baru cm sy.Thanks.
* Ada satu perkara lagi:Apa applikasi yg best untuk bold 9700 ni.Ada website @link yg bole untuk sy download tak.Harap dpt sertakan mcm YM,Facebook.
*bole ke bold ni dimasukkan applikasi Ms office

Asyraf said...

Wslm..sama2, sy cuma boleh membantu apa yg sy tahu..
untuk bold app biasa jela mcm fb, twitter, whats app, bbm, foursquare, ym, msn, capture screen dan lain2..
sebenarnya bro boleh download terus dari telefon dengan menggunakan app world tapi kena aktif BIS la..
kalo nk download dari internet boleh terus ke website rasmi blacberry pilih apps & software..
ataupun boleh download dari crackberry.com..
untuk download dari website bro kena install dulu desktop manager..
applikasi mcm ms office ade la nama dia documents to go premium harga app ni rm47.75..dia boleh view, create dan edit Word, Exel dan Powerpoint..

http://appworld.blackberry.com/webstore/

http://software.crackberry.com/homeSoftware.asp

Onie Hazwani Sabudin said...

saya dah kene tipu.. baru beli pukul 8malam tadi.. tak survey kat sini pun.. dia kate ori.. bagus.. quality.. saya agree and beli.. siap beli 2 lagi tapi bb curve putih laa.. die kate murah sbb outdated laaa.. bila baca blog ni rupnya.. recon wuarr wuarrr.. esok patut kol tribunal dulu ke pegi kedai dulu ek? habis 1000 jugak tadi..

Onie Hazwani Sabudin said...

saya dah kene tipu.. baru beli tadi bb .. minta ori dapat recon wuarr wuarr.. patut call tribunal ke pegi kdai dulu? kedai kat Plaza Alam Sentral shah alam... emmm sih wooo

Asyraf said...

ramai yang dah kena tipu macam ni, awk cuba pergi kedai tu dulu bincang apa yang patut tapi apa yang pasti dia takkan pulangkan balik duit..kalo dia tetap nak kelentong dan awk rasa tak puas hati jugak pergi tribunal tuntutan..

http://www.kpdnkk.gov.my/web/guest/pengguna/ttpm/pengenalan

josh said...

Bro....camne tau dia bright star..... Sbb blkg dia sticker CM pastu supplier say dia ori bright star....

Asyraf said...

Brightstar sebenar mesti ada warranty card brightstar dgn sticker brighstar dekat tempat bateri..boleh baca entri Isi Lengkap Blackberry Brightstar untuk tgk contoh..

Faizal said...

bro, aku nk beli Blackberry Bold 9900 kat Brightstarcorp dekat jalan kemajuan 19, Petaling Jaya..Okay x?pastu aku nk tanya pe standard accessories yang dia akan bagi?

Asyraf said...

ok la bro mcm tu..terbaik...tanya la nanti share kat sini ok..

misz nuriz said...

bro, sy dah terbeli bb yg AP Set punya.. Kat bawah dia ada tulis T-Mobile..

Tp, sy dah guna dalam 2 minggu lebih (fb, call, browse internet, sms dll)n dlm 2,3 ari ni je sy baru cek dia punye buyr sbb baru tau psl nie...

Dan bila da cek, dia punye data usage da lebih 2.5 K la n voice usage plk da 1 jam lebih..

So, sy nak tanya, dlm kes sy nie, sy da t'lambat nak cek buyr dia la sbb guna da hampir 2 minggu baru cek.. pd pendapat bro la kan, adakah pnggunaan sy dlm masa 2 minggu ni boleh smpai tahap penggunaan mcm tu??? Atau mmg bb sy ni dah digunakan??

Mohon explain plisss.... thanks in advance :)

Anonymous said...

bro,sorry nk tya skit,,
gua baru beli bb bold 2 tp dah upgrade os6 dah,,nk tya,apa patot gua buat dgn phne baru beli ni sbb gua xpham lgsg hp bb ni dri segi bbm la,apa la,,caj2 dia la,,tq///

Anonymous said...

Salam bro. Aku minat nk beli bb bold 2. Tau x brp harga latest bb tu skrg? Btw im from sabah. Survey punya survey dorg kata, skrg ori punya xkluar dah tggl ap set je. Betul ke?

Anonymous said...

bro bold 2 dah x keluar ke? Hbs tu xkan nak amik yg ap set? Huhu

Faizal said...

Bro, Aku da beli Blackberry Bold 9900 kt brightstar PJ..dia bagi aku aksesori pouch, kain lap, charger,handsfree,warranty 18 bulan.. dia cakap install software sendiri..tp kalo da pape masalah dia bleh betulkan n if hp rosak n da prob..bawak datang n dia akan hantar ke singapore teros.. customer service dia mmg baik dan berhemah..rase dihargai dan x ditipu :)

p/s : mcmner nk bt online pakai tenet tu? cara2 nya da x? hehehe

Anonymous said...

bro, buat masa ni data usage / voice usage tu boleh reset tak?

Asyraf said...

misz nuriz: kalo data usage dalam 2.5k dan voice dalam sejam lebih bermakna tu telefon baru..baru pakai 2 minggu data usage dlm 2.5k dan voice dlm sejam lebih tu mmg betul boleh sampai tahap tu..kalo telefon yg dah digunakan selalunya data usage dia pasti dah Exceeded, contoh "Exceeded 1048576k" dan voice usage pasti tinggi contoh mcm ni 7:19:51:33 mcm mn nak kira voice usage tu pn tak tau dh hehe..kotak dia pulak mcm mna? apa yg sy tau selalunya kalo AP set t-mobile dekat kotak pn ada tulis t-mobile mcm gambar dalam link dibawah ni
http://smartphoneboss.com/wp-content/uploads/2011/08/bold-9900-box-tmobile.jpg

Anonymous 1: ok software2 dia boleh download sendiri dekat App world tp app world ni kena ada BIS baru boleh buka..caj2 dia bergantung kepada line yg digunakan..BIS plan 1 bulan maxis rm98, celcom rm25, digi rm25 bg penggguna prepaid..bbm, fb, twitter, whatapp free tp kena aktifkan BIS..

Anonymous 2 & 3: Wslm..betul bold 2 mmg dah tak keluar, yg ada AP je skg..apa kata beli bold 3 je coz bold 3 ada lagi brightstar punya..bold 2 dan bold 3 bentuk sama tapi bold 3 lagi bagus sbb ram dia 512mb so boleh download lg banyak software berbanding bold 2 cuma 256mb..camera bold 3 5 megapixel so lg cantik dari bold 2..harga bold 3 sekarang dalam rm1300++..harga bold 2 AP skg dlm rm750..

Faizal: baguslah dapat penjual mcm tu..ok pertama sekali blackberry ni nak bergerak pasti kena ada BIS iaitu Blackberry Internet Service..dah aktif BIS barulah boleh install segala software terus dari hanfon melalui App World..online fb, twitter, bbm, free kerana dia termasuk dalam pakej BIS tp jangan buka fb, twitter ni dekat browser sebab tu dh kira internet biasa bukan BIS so kena caj..

Anonymous 4: buat masa ni data dan voice usage mmg tak boleh reset..

faiz: ok

saya said...

kalau blackberry storm 9500 ok tak?
nak beli satu dalam rm400.(tak kisah lah AP ke Recond.) Internet, youtube dan bateri dia ok tak? sape ada pengalaman pakai. Atau sape boleh bagi nasihat telipon 3g apa ok dalam budget tu.Urgent ni Terima Kasih.

Asyraf said...

Bb storm jangan la beli..storm antara bb yg teruk, touch screen dia tak best susah nk mesej..baik beli bb curve 3g..kalo telefon lain bnyk yg canggih2 mcm nokia atau se, kena bnyk survey la..

Asyraf said...

Bb storm jangan la beli..storm antara bb yg teruk, touch screen dia tak best susah nk mesej..baik beli bb curve 3g..kalo telefon lain bnyk yg canggih2 mcm nokia atau se, kena bnyk survey la..cuba buka mudah.my boleh survey harga2 telefon..

aishchibi said...

huwaaa! aku br pasan aku pnye bold 3 adalah AP...sebab takde warranty card n logo brighstar..tau x cina tu kate skang dh xpakai warranty card,,hanya reg on9 je..aku pun percaye je la..dh la beli 2..hui mmg menyesal la skang..adoiiiiii,...nape la xjmpe blog ko ni mse sebelum beli dl..cina tu beria kate yg aku pnye tu brighstar...aku beli harge RM1355 satu..huwaaa! nk menangis lah..sakit hati beli nset mahal2 pastu kena tipu..pastu skang ni lcd pulak rosak..tetibe je jd putih..xtau la sbb ape..ko tau nk x nk repair kt mne yg ok area kl ni..pastu rate harge die bape skang utk lcd screen tu..n cane nk beli yg btol2 ok..aku tak nak kena tipu lg,,serik!

sueya152703109249 said...

assalamualaikum...u..i nk tanye..somebody ade bg i blackberry torch..but..nmpak mcm pelik la....cz ade tulisan torch dibelakang blackberry tu n ade logo cm maxis at&t di bahagian hadapan bwh blackberry torch tu...cer u komennn sket ape tu....???
konpius i...

Misz Nuriz said...

thanks atas jwpn anda..sedikit lega saya..

bb sy punye kotak mmg sebijik macam link yang awak bg tu laa..kotak warna putih dan ada tulis T-Mobile..

Anonymous said...

bro berapa harga bb curve 9360 skrg? Urgent.

Asyraf said...

aishchibi: ala benda dh jadi nak buat mcm mana..redha jela..harga screen berbeza ikut kepada version screen, ada yg mahal dan ada yg murah..kalo area kl survey la satu lowyatt atau sg wang mungkin boleh dapat harga dalam rm150-rm200 tp belum tentu ori la..kalo dah terdesak pakai jela yg tak ori pn cuma colour screen dia agak pudar sikit la dari screen ori..kalo nk cari yg betul2 ori agak susah sbb kita tak tau itu ori ke tak, takut bila kita minta yg ori dia akan letak harga lebih mahal sampai rm300-400 tapi screen yg dia bg tu tetap yg tak ori..kalo nk dapat kualiti mcm ori cari yg OEM punya..

sueya152703109249: tu bb torch AP set AT&T..bb tu ok..

Misz Nuriz: sama2..

Anonymous: dalam rm1100 brightstar..

Anonymous said...

Trmsk sbh & sarawak? Hehe. Btw, curve 9360 ni ok x? Papepun thnks for your info

Anonymous said...

salam....mmmm...nk tnye...wlpon bb storm 2 da berzaman kua...tp ad x bb storm 9520 brgstr yg bru lg...???? Lg 1 le bgtw keburukan bb storm 2....
Wlpon da lame tp minat laaa.....plz comment...(eja)

Anonymous said...

knp storm jgn beli? Cite cket kbrukan nx..wlp0n da b'zaman kua tp stll minat kat st0rm 9520..lg 1 st0rm 9520 ad jual lg x y bru 0ri brgstr?? Plz c0mment.. ;p

Anonymous said...

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=239984559398930&set=a.238814062849313.63915.100001621623399&type=3

cube tengok ni bb ori ke?

Anonymous said...

http://www.facebook.com/profile.php?id=100001621623399#!/media/set/?set=a.238814062849313.63915.100001621623399&type=3

kalo yang ni ori x?

Anonymous said...

nape la aku xjumpa blog ni dulu..argghhhhh!!!..aku bru je beli Torch9800 kat digital mall bulan lepas..harga rm1200. diaorg mmg claim AP set la...btol la mcm ko ckp...AP set ni second hand la..smpi ari ni...dah 2 kali aku g tukar hp ni..tukar one to one(duit mmg xdpt la)...tp tukar pn..bnda sama gk..2nd hand gk..yg latest ni aku guna baru 4 hari..check data usage: 174775.2K...check voice usage: 2:43:06....

cuma yg nasib baik nye..pekedai ni layan gk la..aku nk tukar set lain..antara prob yg aku alami:
* virtual keypad xkluar
* orientation display xikut cara kita hold hp tu (portrait & lanscape)
* bila aku masuk dlm holster dia jd unlock (sblm msuk dah locked)...patutnye masuk holster dia auto lock kan.
* housing prob..(slider tu bergoyang2)
* bila aku terima call ...bnyk kali jadi misscall..org yg call aku bgtau..bila dail no aku..trus msuk voice mail..padahal time tu line 3G, bar penuh..

hp yg aku guna skrg ni..xde la lg prob kt atas...tp bateri plak prob...bateri aku ni, bila cecah je 30%..terus drop jadi merah...(tinggl lebih kurg 8% je)..

aku nk ulang alik digitall mall ni pun dh malas...dh la parking susah...apa kata klu aku beli bateri baru je...aku takut hp nye prob..beli bateri baru pn sama..apa pendapat ko, asyraf?

lg satu..klu ok, bape agak2 harga bateri baru ni...

TQ in advanced

faizal said...

bro,sori lama xsinggah blog ko nie..aku da buat da BIS tu..da setting sume da..so far, aku beli 2 set bold 9900 xda problem lagi..lagipun touch screen dia best gak. .. pape pasal bb ko share la eh..aku pun duk belaja lagi nie...berhantu btol main bbm nie..mcm2 tulisan leh buat..huhuhu

Asyraf said...

Anonymous 1: sabah dan sarawak sy tak pasti..curve yg terbaru ni ok la, lg stu dia guna os7..

Anonymous 2(eja) & Anonymous3: wslm..9520 dah takde baru dah..semua recon je..storm touch screen dia tak best..dia kena sentuh dan tekan, macam guna keypad pulak..lenguh jari rasa pakai storm ni..menyesal nanti..kalo suka fon yg touch screen jugak pilih samsung galaxy lg baik..

Anonymous 4&5: owner fb tu kata tu bb AP set punya..

Anonymous 6: haa beli lagi tak buat research dulu, kan dah kena tipu..nasib dia bagi tukar fon, kalo dia kata nak repair entah berapa lama baru siap..tudia banyaknya masalah..kalo cepat habis bateri tiba2 tu masalah bateri tu bukan masalah fon..beli je bateri baru yang long life brand sun global, brand tu ada menang award..lagi satu update OS ko tu, OS baru lagi jimat bateri dan kurang jem..tq sebab sudi share masalah telefon AP set kat sini, sekurang-kurangnya orang lain dapat info yang lebih meyakinkan..

Faizal: selamat kembali..bb kalo takde masalah baru senang hati pakai..ehh sampai 2 ko beli bold 4, habis 4 ribu jugak tu..bagi la satu..orait2 kalo ada apa2 lagi aku share kat sini..haha itu dia penangan bbm..apa pn thanks sbb menyokong..

Anonymous said...

UPGRADE OS...mcm mane nk check OS yg skrg ni...aku g kat OPTION>DEVICE>SOFTWARE UPDATE...betul ke tu...

dia tulis "current version is 6.0 Bundle 2131....ada yg lg latest ke...

nk upgrade OS camne...kena install desktop manager ke...klu xde desktop manager..ble ke upgrade...

aku anonymous6...huhuhu

Anonymous said...

so kire bb ap set tu x patut beli la eh?

Anonymous said...

mcm mana cara nk upgrade OS..?

btul ke cara aku check OS kt Torch9800 aku ni...OPTION>DEVICE>SOFTWARE UPDATE...dia tulis "current version is 6.0 Bundle 2131"...ada version yg lg baru ke...

nk upgrade kena ada desktop manager ke?

Anonymous said...

Bro, saya kurang paham tentang BIS ..
Boleh terangkan tak ?

Asyraf said...

mcm mn nak cerita ea..hmm ok BIS tu Blackberry Internet Service, kira mcm internet khas untuk menggerakkan telefon bb untuk akses appworld, facebook, twitter, foursquare, bbm..kalo takde bis benda2 tu tak boleh berfungsi walaupun guna wifi..internet biasa yang bukan BIS boleh la guna untuk buka google, blog, facebook yg takde tulis via Blackberry..

Asyraf said...

Anonymous 1: OPTION>DEVICE>About Device Versions pastu tengok dalam kurungan contoh 6.0 Bundle 2949(v6.0.0.668)..paling latest v6.0.0.668 utk torch 9800..desktop manager wajib kena ada..cara nak upgrade os ada di bawah
http://asyraf-7.blogspot.com/2011/10/cara-nak-update-os-blackberry.html

Anonymous 2: yes jangan beli nti rugi..

Anonymous 3: :)

Anonymous 4: mcm mn nak cerita ea..hmm ok BIS tu Blackberry Internet Service, kira mcm internet khas untuk menggerakkan telefon bb untuk akses appworld, facebook, twitter, foursquare, bbm..kalo takde bis benda2 tu tak boleh berfungsi walaupun guna wifi..internet biasa yang bukan BIS boleh la guna untuk buka google, blog, facebook yg takde tulis via Blackberry..

dinKLang said...

asyraf,

thanks 4 da info...

bnyk yg bguna lbh2 lg utk org yg bru berangan2 nk pkai bb ni...

Cuma nk taw, apa beza brightstar dgn samart i-mobile? Coz sya nk beli bb torch 9860 tp ape yg sya taw, brightstar xedarkn model ni.

Bnyk yg sya search, kalo nk jgk model ni, warranty under samart i-mobile...

blh kongsi maklumat? TQ.. =)

Asyraf said...

sama2..
untuk org yg baru nk pkai bb penting benda2 ni supaya tak kena tipu..
ye brightstar belum edarkan lagi torch 9860, mungkin satu hari nanti akan ada brightstar..saya tak pasti apa beza brightstar dan smart-i mobile..

aishchibi said...

bro..nk tnye klu kte taip buyr tu kan then data usage die tulis exceeded 1048576K mksudnye ape..aku baru pakai 2bulan ni

Asyraf said...

banyak guna internet ke? macam tak masuk akal kalo baru 2 bulan guna dah sampai exceeded..1048576k tu kiraan yg terakhir, angka tu takkan berubah dah..

aishchibi said...

tu la pasal..aku takde gune byk internet sgt pun..gitu2 je..klu ikot logik takkan la 2bulan pakai dh exceeded kan..mmg kena kencing la ngn cina tu..aku nk pegi je balik kedai tu..tp ko rse die ade lg x kt situ..sbb aku beli kt lowyatt..die mcm booth kecik2 tu..kang org tu pun dh lari..ape pendapat ko? sebab sblum ni ade la pegi situ cr barang kan tp nbile aku lalu situ dh xnampak pun org yg jual bb tu

Asyraf said...

dah tak boleh buat apa..
pakai jela fon tu..
kalo jumpa balik cina tu pn buat sakit hati je, kita cakap la apa pun mesti dorg ada alasan bodoh nk bagi..
dorg mesti nak menang jugak..
buang masa je..beli AP set ke?

aishchibi said...

die claim aku pnye tu ori brighstar,,patut la memula die tnye aku prnh pakai bb ke sblum ni..sbb die nk tipu la kotnye..patutnye ari tu aku nk beli ngn kawan aku..last2 die pulak bz,..aku pulak takde nk usha2 cari kt tenet dulu..tu la aku br bercadang2 nk pegi kdai tu balik..tp takleh la semata2 dtg utk bb tu je..nnt buang mase klu cine tu xee..tapi mmg taubat laa dh kna tipu ni..serik btol nk pakai nset mahal

Asyraf said...

hmm nasib tak baik la..
lain kali kena hati2 la kalo nk beli benda yang kita tak tau..
banyakkan buat research tak kira benda apa sekali pun sebagai langkah persediaan untuk elak ditipu..

fitry said...

As'salam Asyraf,
saya ad terjumpa bold 9000 at mudah Rm415,apa pandangan asyraf?
dan jika asyraf ada info kedai yg boleh dipercayai sekitar KL yg menjual bold 9000. :D

Asyraf said...

fitri: wasalam..harga rm415 tu ok la tp perlu di ingat yg bold 9000 tu bukan telefon baru..
fon tu recon, kalo dapat yg masih elok kira nasib baik la..
kalo ada bajet lebih sikit baik beli 9700 dari beli 9000..

Unknown said...

Salam bro,

Nak tanya nie, bulan lepas saya baru beli 2nd hand blackberry bold 3. Dan kat belakang bwah tmpat bateri tue dia tulis made in hungary, ade sticker sirim dan sticker s-link. S-link tue makna nya original ke ? So far saya pkai mmg tiptop takde masalah. Bila sy comparekn dgn kawan2 sy yg pkai AP set punye, keypad sy lg better, screen lg cantik(tak pudar), mmg cantik lah. Jd saya cuma nak tahu, s-link tue ape ? Sbb ade sticker s-link, bkn nye brightstar.

Asyraf said...

wslm..
sy tak pasti pasal S-link tp sy ada buka website dia http://s-link.com.my/..
kalo tengok dari website s-link nampak dia mcm brightstar jugak la pengedar telefon, so rasa2 s-link ni ori la..
bb ori keypad dia mmg lembut dan screen dia lagi cantik..

Anonymous said...

saya nak tnya ni...saya nk bli bb torch...mana lg ok??bb torch 9800 or 9810?apa beza dua ni???n if bli bb torch 9800 bleh update x os6 jd os7???klu nk pakai word to go tu mmg kna ada os7 ke???n harga skang tuk bb torch 9800 n bb torch 9810 nibrp ek???

Anonymous said...

salam...saya nak tnya klu os7 mcmaner nk cek data usage tu???

Anonymous said...

asslm brooo...bb 9300 3g mcm mana lak ?....aku beli wrrnti brighstr..dah guna 5 bln lebih dahhh

Asyraf said...

Anonymous 1: mesti la 9810, sy dah lama tak ikut perkembangan bb..nak pakai word to go guna os 6 pn boleh tapi kalo nak guna word to go sepenuhnya kena beli..beza dia saya tak pasti tapi awk boleh tengok compare dia dekat
http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=3203&idPhone2=3723

Anonymous 2: wslm..untuk os7 sy tak pasti sebab tak pegang lg bb yg terbaru ni..

Anonymous 3: wslm..fon tu ade lg brightstar..

Ameh Wahab said...

huhuhuhu..menakutkn la...nk tanye ckit...husband I baru beli BB tpi rase cm x ori je dia kate ori...kteorg ni mmg x penah pkai BB ni...kalo kt starting screen tu dia kuar screen Orange TM tu ori ke x??mmg cm tu ke?? skang ni BB ni cm susah nk masuk wifi..try add BBM org lain pun cm x bleh...dh try BUYR tu tgok usage cm ok je lagi...baru 2 minit lebih...huhuhuhuhu...

nana @ althea said...

salam, nak tanya la..dlm banyak2 BB ni, pada pendapat peribadi you, series yg mana paling ok? mcm bold pun ada bnyak kan, so antara bbbold 9900,9790,9780 dan 9700...which one is the best?

Asyraf said...

Ameh Wahab: kalo starting screen ada keluar logo orange tu adalah fon Ap set..kalo brightstar dia takkan keluar apa2 logo..Orange tu adalah syarikat telekomunikasi dekat u.k contoh mcm celcom la dekat malaysia..tapi kalo call usage baru 2 minit maknanya fon tu mmg baru..

storyteller: pendapat peribadi pastinya bold 9900 sebab lebih laju, ram besar, os7, ada screen sentuh dan banyk lg kelebihan berbanding bold lama..

Saiful Bakhtiar said...

salam Bro,nak tanya ni..

(1)Bold 9700 bole install garmin tak
(2)Aksesori BB mmg mahal ke cth:housing RM100,colour keypad RM50,bole suggest tak kedai2 yg jual aksesori ya murah area selangor@k.l.
(2)Klau kita langgan BIS plan cth maxis ada plan RM2.50 sehari,benda ni hanya untuk sosial network cm facebook dll je ke.Klau untuk surf intenet selain sosial network caj dia termasuk gak ke.TQ

Saiful Bakhtiar said...

soalan tambahan Bro,jgn ambik ati lak sy ada byk soalan ni hehe.
Klau BB ap set T-mobile yg baru bukan recon bole tak kita kenal pasti sama ada housingnya ori atau dh ditukar baru.Ada link tak untuk tgk pic.Baru2 ni sy tgk kat kedai ada BB ap set kat housingnya(bhgn bwh)ada tulis T-mobile.setengahnya takde lak.So mana yg ori mana yg palsu.Klau yg ori kita bole kenalpasti melalui keypad tak.Sbb sy pi tgk kt kedai2 ada BB yg bila tekan keypadnya rasa tak best je.ada goyang2 sikit.Mmmg camtu ke..
(2)Sy punya BB bila on dia kuar T-mobile.Ni kira ap la ye.Klau Brighstar dia kuar ape lak.TQ

Asyraf said...

wslm..

1) dulu pernah try install tp tak dapat connect dgn satelite..rasa2 tak boleh tp tak tau la kalo2 skg dh ada garmin khas utk bold 2..

2) aksesori bb mmg mahal tapi housing tu bukan ori punya dan kualiti rendah..lebih baik beli secara online dekat ebay, housing original OEM baru rm120..dia bg full set housing depan belakang dengan rangka tengah sekali..

3)kalo plan 2.50 tu bis+internet so boleh surf internet tapi ada limit..

soalan tambahan:
kalo bb ap set yg asal pasti ada tulis t-mobile atau lain2 dekat bahagian bawah..kalo takde maknanya housing tu dh di tukar..lg satu kalo t-mobile dekat kotak pasti ada tulis t-mobile jugak..

tu ap set la kalo on fon ada tulis t-mobile..kalo brightstar cuma keluar tulisan blackberry je..

Anonymous said...

bro, hritu aku ade usha bb bold 2 ny t-mobile . aku check , buyr smua O.0K . so oke tk klau aku bli?

Asyraf said...

kalo semua kosong lg ok la fon baru..check charger pastikan wayar 2 berkembar..

Anonymous said...

t-mobile ny klau kte pkai bole gune ke? mcm bole bis , bbm .

Asyraf said...

semua boleh guna..

Anonymous said...

kalo kite bru beli blackberry brapa jam batery perlu cas??? kalo dah full tros gne mce mule2 cas rosak x betery???

Anonymous said...

bro apa beza bold 9780 ngan 9790 ngan 9300.sori newbie.

IzZa izaLis ® said...

penah kena tipu oleh cina² sungai wang.melayang duit.. sbr je la.. hoho.. papun, nice entry.. ;)

Anonymous said...

aslmkum,

i nk tnyee sikit..i bli fon curve kat kdi telefon Digi yg bsar..i bli AP set..chager yg i dpt same dgn ori set chager yg u tnjuk kat atas 2. Adakah fon AP yg i bli 2 fon yg bkn recon?

Anonymous said...

Kepada yg nk share info ttg bb leh add sy dalam bbm. PIN 278dc58d. Sy akan cuba jwb semua kemunsykilan anda. Sy ada bagi komen dlm forum Mobile88. Seperti kata Asyraf, jgn la beli AP set. Buat rugi duit jer.

Anonymous said...

nk tnya set bb torch 9810 mmg xda charger ke??mmg charge pkai yg usb cable pnya ke???

Asyraf said...

Anonymous 1: seperti biasa setiap bateri yg baru kena cas 8 jam..tak rosak pun..

Anonymous 2: 9790> internal 8 GB storage, 768 MB RAM, OS7, 16 juta warna skrin dan CPU Marvel Tavor MG1 1 GHz..
9780> internal 256 MB storage, 512 MB RAM, OS6, 65 ribu warna skrin dan 624 MHz..
9300 tu curve 3G, dia lebih kurang mcm 9780 sikit2 tp 9780 bagus lg dari 9300..antara 3 model tu 9790 yang terbaik..

IzZa izaLis ®: sabar jela..kalo tak hati2 mesti kena tipu..

Anonymous 3: Wslm..charger tu ok so bukan recon la rasanya tp kalo nak pastikan lagi check la BUYR..

Anonymous 4: Sesiapa yg dah ada bb add la 278dc58d lagi mudah dia boleh terus jawab..

Anonymous 5: setiap fon yang dibeli mesti akan dapat charger..takkan semendang je nak charge guna usb cable..

shai said...

salam .. sticker brightstar tu ade x dkt nset? nk beli blackberry curve 3g 9300 .. please ea .. xtaw pape psal bb.. festaim nk beli ..

dota_pro said...

1. bro bold 3 bole update os6 ke os7? cmne nk tau dia os6 ke os7? nk check kt ne?
2. pas2 desktop manager nk install kena pki cd yg ada skali dlm set 2 ek?klu xdak cd 2 kira xleh install la?
3. pas2 external storage yg default (bb baru brighstar)brapa gb? 2gb? ke dia xbg?

btw aku bru nk cod bold 3 sekehen.so xsure la bnda ni sume.takot kna kencing je heheh

Anonymous said...

slm, mcm mne eh nk download youtube app? dh crik kt gooogle tkado :( help me plss . thx

Asyraf said...

shai: wslm..sticker brightstar tu ada tampal dekat tempat bateri..boleh tengok dekat post Isi Lengkap Blackberry Brightstar..

dota_pro:ok
1. bold 3 mmg dh os6..boleh check dekat About Device Versions..
2. boleh install pkai cd atau download terus dari website blackberry..kalo nak yg up to date baik download dari website bb..
3. memory card kena beli sendiri atau kedai tu akan bg percuma 2gb..

Anonymous: lah buat apa cari dekat google..kat dalam bb kan ada appworld..download terus dari situ..

Fara said...

I was thinking to buy one. Nasib you ada bagi tips2 neh semua. Then I terus search kat internet pasal AP, comparison dia dgn original set.

Takut je kena tipu, sbb cina neh dia dah biasa berniaga so dia pandai nak convincekan buyers, or in other words boleh ckp pndai nak tipu buyers lah kan, huhu. Thanks okayy !

Saiful Bakhtiar said...

Bro ada mslh sikit la..Sblm ni sy surf internet mcm biasa je tak guna plan BIS.Tp ari tu saja nak test BIS plan RM1 sehari.O.k la gak.Pastu sy ambil keputusan tak nak langgan lg.so dah confirm deactive plan tu.Masalahnya skrg ni sy dh tak bole nak surf internet lg mcm sblm sy langgan BIS.Apa yg patut dibuat supaya sy bole surf internet semula tanpa guna apa2 plan BIS cm dulu.

Asyraf said...

Fara: yes dorg mmg pamdai nak tipu buyers..buat research bnyk sikit sebelum beli..

Saiful Bakhtiar: surf internet mcm biasa tu guna wifi ke? data servis on ke off? selalunya kalo tak boleh surf internet tu sebab data sevice off..

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

hi..thks 4 the info..bagus sgt..
tul ker bold 4 - 9900 & bold 5 -9790.?maner lg best?coz ada dgr yg 9900 tu byk prob..tu yg kuar 9790..pliz...plizz.pliz.. n thks.

Asyraf said...

Anonymous: ur wlcm..kalo ikutkan dari model "9790" sepatutnya bold 4 dan "9900" bold 5 tapi mcm dh terbalik pulak so sy pn tak tau mana yg betul..apa yang sy baca dari mana2 website banyak yg mengatakan bold 9900 lebih bagus dari 9790..

Anonymous said...

thks dat info...yer ker...ala...dah booking 9790..coz dpt rege rm1400+- yg 9900 rege rm2000+-..tgk function sama cume 9900 screen besar la..nak cancel booking la..coz 9790 smlm pg x der stock..after cny baru ada..9900 mmg ada stock..adus pening..

Asyraf said...

sebab2 bold 9900 lebih bagus berbanding 9790..

Supports multi-touch
Intuitive gestures such as pinch to zoom

HD movies
720p

screen yg sgt jelas
285 PPI

High resolution screen
480x640

processor yang pantas
1,2 GHz

purata sized screen
2,8"

nipis
11 mm

purata data kelajuan
HSDPA (14,4 mbps)

purata masa bercakap
6,3 hours

macam sama tapi sebenarnya banyak perbezaan antara 9790 dgn 9900 ni kalo tak sia2 jela harga dia rm2000..

Anonymous said...

thks info tu..x leh tukar so ambik jer la 9790.BUYR pun dah try=usage still 0..plug 3pin ngan usb,manual book,earphones & warranty card 18 mth from brightstar..x der cd pun, pouch pun x der..tgk 9780 siap ada 4 type plug charger lg..
lg 1,kalau i nak download App World pakai wifi boleh x?ke kene ada BIS dulu..thks.

Anonymous said...

salam...nk tye skit sy baru nk beli bb n not fimiliarr rrr ngan bb ni sgt...ingat nk beli bb curve 9360 kat low yat..so cam nerrr nk tau ye betol2 ori set tgk kat stiker ke?besa la low yat kat byk penipuan gak..stikerr bright star tu cm nerr..

Asyraf said...

Anonymous 1: kalo nak download terus dari fon mesti kena ada bis tp kalo download guna pc tak payah bis pun takpe..

Anonymous 2: wslm..check sticker brightstar, buyr, warranty card brightstar mst kna ada..

contoh set brightstar tapi curve beza sikit la dari ni http://asyraf-7.blogspot.com/2011/08/isi-lengkap-blackberry-brightstar.html

Anonymous said...

bro nak tanya..brightstar warranty mmg 18 bulan kew..sbb ada kedai tu kata warranty brightstar 24bulan..dia kata yg terbaru tuk 2012 brightstar dh panjgkn tempoh warranty smpi 24 bulan..confiuuss..

Anonymous said...

nk tye skit..kan lau pakai bb kene off data services ngan while roaming lau x kredit jln tp klu kita pakai pakej bb lam celcom yg rm1 sehari tu kredit kita berkurangan tak lau data services ngan while roaming tu on??
leh x terg kan skit psl data services ngan while roaming tu..tq

Anonymous said...

lau kita nk guna plan bis celcom yg rm1 tu kene on ape2 ke..cam on bb sent ke mane2 ke...then lau kita langgan bis tu ari ni kita akn trus melanggan pakej tu setiap hari ke?
lau cm tu cm nerrr nk stop kan..tq

Anonymous said...

bro nk tye skit...lau data usage tu exceed ape akn jadi??? dia boleh refresh balek ke??

Anonymous said...

bape harge average bb curve 9360 ori skrg kat low yat??

Unknown said...

agak2 adew ta sesapew tao kt ne sy leh repair bb , ase ny motherboard osak, xleh on tp lampu merah nyala bila charge dh cube tuka bttry baru tp xleh gak ,tlg sy -emel-lalahana91@yahoo.com :(

Asyraf said...

Anonymous 1: dulu 18 bulan tapi skg dah ada 24 bulan..

Anonymous 2: kalo pakai rm1 sehari pun ada potong jugak kredit sebab tu Bis je, internet tak aktif..while roaming tak perlu on pun takpe..data sevice je buka..

Anonymous 3: ada jugak cara tu tapi lagi senang masuk *118#..kalo dah aktif kena stop kan balik bila dah tak nak guna, kalo tak setiap hari dia renew selagi ada kredit..

Anonymous 4: takde ape jd pon kalo dah exceed cuma meter kiraan dah tak bergerak selepas 1048576k

Anonymous 5: tak pasti..

lalahana: knpa tak repair dekat kedai je??

Aniz Awin Lovely said...

so,,kalu i nak beli bb,,ap y i na kne tahu????
mcm ne i na tau bb tuu ori or not....
help me plish..
n kdai mane y i bole percayai???

AnizAwin said...

so,,mcm mane i na tau bb y i na beli ori ke ta????
n at kdai mane y i bole percayai????
help me plish...

Anonymous said...

salam..yg kene unluck dulu bb tu ape x phm??

Anonymous said...

Assalam Raf...
aku msih terpk2 sama ada nk beli bold 2 or bold 3...
pada pndapt ko la..
mana yang lg better???
ape kelebihan n kekurangan??
email aku.. ramo_sudu@yahoo.com..
tq raf.. sorry nyusahkn...

Asyraf said...

Aniz Awin Lovely: pertama pastikan brightstar dan ada warranty kad, check buyr pastikan kosong lg..itu saje..cari dekat kedai yg sah jual set brightstar..

Anonymous 1: itu blackberry dari luar negara yang tak terima sim kad lain selain daripada syarikat telekomunikasi yang jual fon tu..

Anonymous 2: orait..

Anonymous said...

salam bro.sy tgh survey bb.klau nk make sure bb tu ori n bkn china set mcm mna eh?sy bca artkel dorg ckp pkai os bb,bbm,bis n bla3.btul eh?thnx bro. :)

Asyraf said...

salam..jauh beza bro bb ori dengan bb china..pegang je dah boleh tau tu bb china..

mohd haziq said...

salam , saya nak beli blackberry curve 3g .ade satu kedai ni die jual rm480 tapi saya tak check lagi B U Y R and sticker kat belakang die . adekah harga itu berpatutan ?

Anonymous said...

Thanks bro sbb bg info.tp sy frust..sbb bru bce psl ni selepas sehari beli torch 9800..sy beli yg ap set..bila cek buyr, data usage dh exceed..pdhal sy x guna lg pn..cuma chrge batt je..ada idea x aa ptut sy buat skrg?

the polaris said...

salam, nak tanya. harga bold 3 sekarang berapa ye? tq :)

semalam ad kawan bli Bold 2 yang AP set dekat lowyat harga RM690. then bler on keluar T-Mobile. jadi nak tanya la, tu yang betul2 AP set ke ataupun yg tiruan punya?nak beli bb juga tp takut la kena tipu :D

Asyraf said...

mohd haziq: harga tu murah ..apa pn check buyr dulu..selalunya fon lama ni banyak yg recon..

Anonymous: sama2,, nak buat macam mana bro dah terkena,, pengajaran la lepas ni jangan beli apa2 barang yang AP,, pastikan original baru beli..mungkin boleh report dekat pengguna tapi ramai yg malas nk buat mcm tu..

the polaris: wslm..bold 3 kalo yg brightstar dalam rm1100-1200 itu pn kalo ade stock lg la..baik beli bold 9790 lagi baru dari bold 3 harga dalam rm1400-1600 original brightstar..sebenarnya kalo keluar apa saja logo dekat depan bila on tu fon Ap set sebab malaysia punya cuma tulis blackberry je..bold 2 yg kawan awk beli tu mungkin recon sbb bold tu dah takde jual yg baru,, kalo tak percaya cuba check buyr mesti data usage dah guna..

the polaris said...

semalam da suruh dia check da and dia ckp data usage dia exceeded berapa bnyak entah. tak ingat pulak. klau baru satu hari guna tapi data usage da exceeded tuh maksudnya recon ke?

Asyraf said...

fon recon la tu atau lebih senang nak cakap fon second hand..sehari guna takkan exceeded,, kurang2 ambik masa berbulan jugak nak exceed..data usage pun mesti dah berpuluh2 jam dah sampai tak terkira..

saya nak tanya said...

salam.

aku nak tanya, member aku nak jual bold 9700. dia kata warranty singapore punya. ape tuh? boleh terangkan tak? btw, sticker brightstar takde kat tempat bateri tu. adakah ini AP atau brightstar atau dalam kategori apakah bb ni?
(keyword : warranty singapore)

thanks bro

cd said...

salam bro,,,aku nk beli bb 9810. betul ke ap set tu handphone yg second? pada pendapat kau, baik ambil ori set @ ap set? beza harga rm 400 laa

Asyraf said...

saya nak tanya: itu cuma ayat orang nak jual fon AP set, sebut warranty singapore tu nk bg nmpk bagus je konon ori la, apa bukti tu warraty singapore? takde punya, cakap mulut je..ketegori fon tu pasti la AP set atau pun Recon masa kawan ko tu beli..dulu masa mula2 aku nak beli iPhone 3G tahun 2010, pergi survey dekat Jalan Raja Laut..dekat situ semua kedai kata iPhone warranty Singapore siap tunjuk kotak besar lagi ada alamat pos dari singapore padahal tu kotak barang lain, mula2 aku pun percaya dan hampir2 nak beli sampai la jumpa satu kedai ni dia terangkan pasal warranty singapore tu cuma taktik nak menipu untuk yakin kan orang, terus tak jadi aku beli iPhone 3G beli bb pulak..tak kira la iPhone ke bb ke sama je kalo dh kata warranty singapore tu ap set atau recon la jwb nya..

cd: wslm..kalo ikutkan Ap set tu beza warranty je tp ramai yg tipu jual fon second kata AP set..pandapat aku baik beli yang brightstar sekali beli puas hati,, buat apa nak bazir duit beli ap set..

HaFiZ said...

Assalam Raf...
aku msih terpk2 sama ada nk beli bold 3 9780 0r curve 9360...
pada pndapt ko la..
mana yang lg better???
ape kelebihan n kekurangan??
bajet dlm 1000..tnye kedai smua ok..
tu x blh pcye..
email aku.. hafiz_ney2002@yahoo.com..
tq raf.. sorry nyusahkn...

Anonymous said...

Assalam
aku msih terpk2 sama ada nk beli bold 3 or curve 9360...
pada pndapt ko la..
mana yang lg better???
tgk spec, 9360 btter..tpntah la..kne tnye pndapat ko.nk kumpul pndpt..ni 1st bb aku nk pkai..tukar selera..

Anonymous said...

salam, asyraf aku nk tnya, membe aku nak juai bb bold 2. then bla aku on fon tuh dia kluar lmbang orange mcm yang lain ada vodafone, t mobile...
apa beza suma tuh, ok ka tak???

Asyraf said...

HaFiZ: ok hafiz check inbox..

Anonymous: wslm..tu fon AP set la,, kalo nak beli 2nd hand takde masalah sbb warranty semua dah takde..cuma kalo nak beli set baru tak berapa bagus la..orange, at&t, vodafone, t mobile tu semua takde beza pn,, fon tu sama jugak..

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 231   Newer› Newest»

Blogroll

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...