Thursday, March 24, 2011

Penipuan Blackberry


Pernah tak anda dengar telefon Blackberry rampasan kastam atau di seludup masuk dari luar negara di jual dengan harga murah?

Kalau pernah dengar mesti anda percayakan lepas tu tanpa usul periksa terus bagi duit. Jangan percaya, ini semua taktik penipuan je.

Ok last month kawan aku ada tanya nak tak telefon Blackberry Torch Brightstar punya beb harga RM1200 satu tapi kalau ambik banyak harga dia lagi murah sampai RM950 satu set. Aku fikir gila apa harga murah macam tu Brightstar pulak tu. So aku pun tanyalah ambik dekat mana apasal murah sangat lepas tu dia cakap BB ni seludup punya dan dari mana dia dapat itu aku tak perlu tahu.

Dia cakap ramai dah tempah, kalau nak tempah kena bayar dulu sepenuhnya nanti baru dapat telefon. Jangan harap la aku nak percaya lagi pun aku dah ada BB takde la aku kisah sangat. Aku soal dia macam-macam nak kepastian dia melenting pulak. Bukan aku tak percayakan dia tapi aku tak percaya barang tu wujud sebab dia pun ambik atas orang lain. Lepas tu dia cakap kalau aku tak percaya tak payah bayar dulu tapi kalau telefon tu dah ada depan mata nanti aku tetap kena beli jugak tapi mahal sikit dari harga asal yang dia offer.

Hari yang dijanjikan dah tiba, aku call dia tanya
Aku: Askm Jony ada tak fon tu?
Jony: Ada-ada satg aku datang rumah ko ambik duit.
Aku: Aik aritu ko cakap ada fon baru aku bayar?
Jony: Ok takpe aku guna duit aku dulu. Aku ada hal sikit ni. Lewat sikit jumpa ko.
Aku: Ok nanti roger aku balik.

Keesokan harinya
Aku: Jony ape cer? Semalam aku tunggu tak roger-roger pun.
Jony: Aku terlupa la semalam.
Aku: Bila nak jumpa?
Jony: Petang nanti jumpa.

Petang
Jony: Bro sebenarnya aku dah kena kencing la, lesap semua duit. Aku call budak tu dari semalam tak dapat-dapat.
Aku: Lah macam tu pulak. Adoi takpe takde rezeki nak buat cena. Duit ko tu macam mana?
Jony: Aku dah buat report Polis, tengoklah nanti kalau boleh dapat balik duit tu.

Cerita ni memang berlaku, sebelum ni aku pernah dengar je. Apa-apa pun aku nasihatkan janganlah sesekali percaya taktik-taktik macam ni. Ada barang depan mata baru bayar ok.

20 comments:

Unknown said...

peh! kena tipu la kawan!

Drunbella Khoo said...

member i pun ada buat macam tu.
iPad dalam rm1200 kut.
blackberry curve dalam rm600++ jer.
dia kata dia amek kat spore.
kena bagi deposit dulu.
tapi i tak beli laa sebab takda modal.
tataw betul ke tak.

Asyraf said...

alinac lover > tula kena tipu buta2 je..

Asyraf said...

Drunbella Khoo > jangan percaya semua tu tipu je..alasan dari singapore tu dah memang selalu sangat..kalau betul ada pun tu secondhand punya..

Azza Azman said...

bodoh punya penipu, yang tertipu pun bodo. Kecian yang teraniaya.

Kawan2 adik aku kt IPTS kt selangor ni satu kelas kene tipu dgn lecturer dia beli laptop dari kilang konon. pastu duit dgn lecturer2 lesap.lecturer pun boleh menipu.


_________
azzaazman.blogspot.com

Asyraf said...

ish ish ish ape buruk bebenornye perangei lecturer tu sampai duit budak2 sanggup di kebasnye..walaupun dah ramai kena tipu tapi masih ramai yang percaya..

Ze_Mhis said...

sian... tok sah la nak beli barang gitu. nak pi terus kat kedai yang jual original punya. memang la mahal tapi berbaloi kan? ni tak, sesia kena tipu, duit melayang pastu kena maki lagi. hadoyaiii

Adahunny said...

erkkk...aku dah terbank in dah duit 1600 untuk dua biji torch 9810...tapi aku oreder tu kat member aku sendiri..die mmg officer kastam. adeh takut plak rasa...tp aku dah de backup plan dah..if lah member aku tu tipu...aku cari jer die sampai dapat..plus dia taktau kakak aku pegawai sprm..kalau lah jadi pape..aku report je die kat sprm..huhu waiting to received the item on this monday...*biggrinn*

Adahunny said...

erkkk...aku dah terbank in dah duit 1600 untuk dua biji torch 9810...tapi aku oreder tu kat member aku sendiri..die mmg officer kastam. adeh takut plak rasa...tp aku dah de backup plan dah..if lah member aku tu tipu...aku cari jer die sampai dapat..plus dia taktau kakak aku pegawai sprm..kalau lah jadi pape..aku report je die kat sprm..huhu waiting to received the item on this monday...*biggrinn*

subiswissWorldshadybuzz said...

kalo nk bli y original nak bli kt kdai cmne?TKT LAAA.. tkt terkena y x ori..

subiswissWorldshadybuzz said...

kedai cmne y jual original set hah? susah la nk bli BB y original nih

subiswissWorldshadybuzz said...

kedai cmne y jual original set hah? susah la nk bli BB y original nih

Asyraf said...

Adahunny : beli dekat kawan takpe la..apa2 hal boleh cari dia balik..fon dah dapat ke??

subiswiss : kedai yang jual ori set yg pertama dia jual bb sahaja..tp kedai yg jual fon campur2 ni pn boleh jugak asalkan dia ada tampal sticker Brightstar authorised distributor untuk lebih kepercayaan la..mintak je nak yg brightstar..

isma said...

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.147431222022571.29348.100002670837356&type=3
tgk jap link ni. email-isma.amira@yahoo.com k

Adahunny said...

babe: aku ngah waiting lagi..ari tu dia cakap barang takde..pelik gak sebab waktu mintak duit tu beria2..dia janji next week plak...kalau barang still takde aku nak suh dia bank in kan balik lah duit tu...but kalau dia insist taknak bank in balik aku report je la...lantak ah kawan pon kan..dah kalo dia tipu kita..harus lah bertindak...by the way, yg kawan u punya tu dia order ngan sape??offier jugak ke pe??

Asyraf said...

adahunny: waiting lagi? entah ade ke tak fon tu..kawan i tu dia tak bagi tau pulak dari mana barang tu..

Adahunny said...

confirm aku dah kena CONG ngan member sendiri nih..lahabau cilanat celakss betul lah..opppsss tercarut plak kat blog kau babe...hehe sorry...rupanya member2 kat kampung pun 2,3 org dah kena cong ngan dia...gila btul...balik raya aji nanti kami sepakat nak p cari...memang cari nahas betul lah dia

Asyraf said...

adoi tak habis2 penipuan mcm ni..haha takpe kalo termencarut..lepas ni beringat la jangan la bayar selagi kita tak nampak fon tu depan mata..

shazailaana said...

salam,sya bru nak beli bb hehe..smlm sya g tgok2 kt kedai,pas2 ad kedai ne dia bg bb curve 8520 rm600 brigstar...tp dia nak deposit duluu,rm50 dia ckp tu jaaminan takut t sya xbeli..emm,rasenye xpe ek klu sya bg deposit cm tu?...sya tnya pndpt j,trma ksh =)

Asyraf said...

Ana Je La: wslm..rm600 ea? harga rasmi brightstar 8250 skg rm599,, sebenarnya rm580 pn boleh dapat kalo cari tempat lain atau cuba mintak kurang harga lg..kalo semuanya ok n set tu 100% brightstar takde masalah bg deposit dulu pn..yg takutnya mula2 janji brightstar, lepas bg deposit ap set pulak yg dorg bawak..

Blogroll

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...