Saturday, December 18, 2010

Sedapnya Teppanyaki

Dah selalu sangat aku makan makanan mat saleh, makanan mamak, kali ni lidah aku nak rasa makanan Jepun pula. Tak payah ke Jepun kat sini pun ada makanan mereka. Antara yang menjadi pilihan aku kali ni adalah makanan yang paling popular di Jepun iaitu teppanyaki, asyik sushi je nak termuntah pulak.

Teppanyaki sebenarnya bermaksud panggangan kuali besi iaitu memasak makanan Jepun di atas kuali besi yang rata (teppan). Selain itu teppanyaki juga boleh bermaksud kedai makanan Jepun yang menyediakan tempat duduk dengan meja berbentuk kaunter dan kuali besi digunakan untuk memasak steak, okonomiyaki, monjayaki, yakisoba, makanan laut, daging dan pelbagai jenis sayur-sayuran.

Kali ni terasa nak makan salmon teppayaki pulak coz dulu aku dah try beef teppayaki dengan chicken teppayaki dan rasa dia sangat-sangatlah sedap terutama beef teppayaki. Untuk pengetahuan anda teppayaki ni sebenarnya takde la mahal mana, makanan dia just belas-belas ringgit dan minuman dia pula tak lebih dari sepuluh ringgit. Kalau nak makan seorang bawa 30 ringgit pun dah cukup. Ok jom ke teppanyaki sekarang.

Jeng...jeng...jeng...aku memilih tempat di tepi teppan sebab kalau duduk depan kadang-kadang panas. Tak sabar aku nak tengok tukang masak memasak dengan gaya akrobatik yang sangat menarik tetapi malangnya tukang masak kali ini adalah seorang mamat bangla. Hei pulangkan semula mamat Jepun yang pandai memasak tu ke teppayaki. Nak jimat duit je keje tauke Mr Teppanyaki ni dengan mengupah mamat bangla.

 ini dia aku punya salmon teppanyaki sangat sedap weh

sekali lagi ini aku punya salmon teppanyaki sangat sedap weh, tu air cendol fusion ape tah dah lupe

Di Malaysia ada dua restoran teppanyaki yang popular iaitu Teppanyaki dan Mr Teppanyaki. Dua-dua best, Mr Teppanyaki ada kelebihan dari segi minuman kerana mempunyai pelbagai jenis minuman berbanding Teppanyaki yang cuma menawarkan minuman berkabonat dan Fuji Snow sahaja.

Lokasi restoran Teppanyaki
1. Mid Valley
2. 1 Utama Shopping Center
3. Food Court KLCC
4. Ikano Power Center
5. Sungai Wang Plaza
6. IOI Shopping Center
7. Jusco Cheras Selatan
8. Jusco AU2 Setiawangsa
9. Jusco Seri Kembangan
10. Jusco Kepong

Lokasi restoran Mr Teppanyaki
1. The curve
2. Sunway Pyramid
4. Jaya Jusco Wangsa maju
3. Low Yatt Plaza
4. Gurney Plaza, Penang


0 comments:

Blogroll

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...